the asia

det är måndag och jag är inte jättesjuk men mår tillräckligt dåligt för att kunna tycka synd om mig själv och äta glass hela dagarna. jag som inte ens gillar glass så mycket. så sjuk är jag.
vaknade exakt 14 minuter i 9 idag när byggjobbaren h började slipa golvet där nere.
det är a pain in the ass att bygga om hemma när den som är hemma inte kan gå därifrån.
dessutom luktar det målarfärg/kaffe/främmande människa i hela huset.
jag spenderar dagarna med att vänja mig (ni är jävligt trötta på att höra det men åk iväg tre månader så snackar vi sen) så jag kan absolut inte söka jobb och städa mitt rum och liknande. det skulle ta död på mig snabbt.
men ända tvingar min familj mig att plocka ur diskmaskinen (som om jag kommer ihåg hur man gör?!) , övningsköra (som om jag kommer ihåg hur man gör?!) och hämta posten (som om jag kommer ihåg hur man gör?!)

vet inte vilka som läst bloggen och på resedagboken, men den som är intresserad av att läsa om resan kan kolla där för jag tänker verkligen inte skriva om allting. jag kanske lägger upp bilder istället, dom som inte kom med. men jag väntar tills e är hemma igen och jag fått hennes bilder också..

jag hatar att allting är som vanligt hemma. vill inte jobba, vill inte att familjen ska plugga och jobba heller. jag vill att n och m ska stå och sälja dvdkopior på gatan, mamma kan få göra phad thai och pappa borde köra tuktuk istället.

visserligen har jag ingen lust att jobba som massör (och bli utbildad happy endare) men ändå.
och o borde inte alls göra lumpen, han kunde vara dykinstruktör eller nåt annat spännande med mig.

bra saker i asien:
man får äta med pinnar hela tiden (och det är ju det roligaste som finns!) (och jag har köpt cirka 40 ätpinnar..)
7/11 överallt
full moon party
motorbikes (jepp, vi är nu experter på att köra)
sommarkläder i februari (in your face hemmasittare)
solen
när mycket bra vänner kommer och hälsar på en
att snorkla på riktiga korallrev med hajar (det var jättejättejättetufft)
tubing
alla underbara fantastiskt roliga människor man träffar
maten
allmänt festande hela tiden (som är väldigt väldigt billigt)
att ha en väldigt bra vän med som man alltid kan prata med
shopping
man blir blondare och brunare (vilket ju är något av det viktigaste)
det är mest svenskar och australienare som åker till asien och vi är ju trevligast/roligast i världen
man flyger mycket vilket är underbart
bungalows
sandstränder
thailand i största allmänhet
och typ 50000 fler saker

saker som inte var så bra i asien:
"hotell"rum
kryp, speciellt myggor och fästingar. och vattenloppor.
när man går vilse för att dom inte kan konstruera kartor
dyrt att ringa (jag svarar inte på frågor gällande min telefonräkning.)
turister som inte är som vi
matförgiftning
att bli ripped off
att asiaterna inte har vett att lära sig engelska så att man förstår
när det regnar fast det inte ska
bakfylla
marknadernas köttavdelningar
tempel. om det finns för många
icke-existerande toaletter (bokstavligt talat hål i marken)
ineffektiva processer som gör att allting tar tre gånger så lång tid
när man ramlar och gör sig illa
man saknar väldigt mycket som bara finns hemma. typ en pojkvän och ens mamma...
flygplatsen i saigon
att dela rum med människor man inte gillar
och typ 50000 fler saker

e, tack för allt.
mest för att du stod ut med mig när jag freakade ur över standarden/människorna/var tvungen att ringa o/brydde mig bara om att få sola/vägrade kulturella saker/såg ut som fan nästan hela tiden, och allt det andra.
glömmer aldig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback